MALBI-trans a Carpatica Feroviar posilují spolupráci na rozvoji Středního koridoru

News
18 Září 2025 09:12
72
MALBI-trans a Carpatica Feroviar posilují spolupráci na rozvoji Středního koridoru

Společnosti MALBI-trans a Carpatica Feroviar podepsaly dohodu o spolupráci v rámci rozvoje Středního dopravního koridoru, uvedla generální ředitelka MALBI-trans Liliana Krutonog v rozhovoru pro Trend.

Dohoda předpokládá organizaci nákladní dopravy z České republiky do přístavu Constanța, odkud budou zásilky dále přepravovány do Poti, Batumi a přes Kaspické moře do Aktau.

„Na základě podepsané dohody bude naše společnost zajišťovat operace přes přístav Constanța. Spolu s našimi partnery jsme uspořádali konferenci, kde jsme vystupovali jako stříbrný sponzor. Navštívili jsme město i přístav, seznámili se s infrastrukturou a prezentovali jsme naše řešení klientům. Tuto trasu vnímáme jako optimální, novou a nedostatečně využívanou, což umožňuje přilákat další objemy nákladu,“ uvedla Krutonog.

Podle ní má Střední koridor nižší kapacitu než tradiční trasa Brest–Małaszewicze, avšak právě proto je v rámci spolupráce s Carpatica Feroviar plánován jeho další rozvoj a modernizace infrastruktury.

Generální ředitelka zdůraznila, že požadavky zainteresovaných stran, uživatelské preference a jejich chápání dodavatelského řetězce hrají klíčovou roli.

Krutonog rovněž upozornila na trvalý růst zájmu o Střední koridor ze strany klientů společnosti MALBI-trans – a to už více než tři a půl roku.

Dále vysvětlila, že řada velkých evropských firem s podílem státu nemůže využívat severní trasu přes Brest a Małaszewicze (vedoucí přes Bělorusko a Rusko) kvůli sankcím, regulačním omezením a vnitřním pravidlům správy.

„Při hledání alternativ se tyto společnosti obracejí na osvědčené spediční firmy – a my jim nabízíme tuto možnost. Máme zkušenosti s přepravou z Česka přes přístavy Koper a Trieste, stejně tak jsme testovali dopravu přes Constanțu. V současnosti tuto trasu považujeme za prioritní – je nová, má potenciál a bude se dále rozvíjet,“ uvedla Krutonog.

Podle jejích slov má Carpatica Feroviar pozitivní přístup k rozvoji koridoru a k zvýšení propustnosti i ke zlepšení infrastruktury. Diskutuje se také o zapojení státních podniků, ministerstev dopravy a infrastruktury do vyjednávání o zvýšení kapacity této trasy.

Střední koridor je dopravní a obchodní trasa, která spojuje Asii a Evropu a prochází řadou zemí v regionu. Je alternativou k tradičním Severnímu a Jižnímu koridoru.

Trasa začíná v Číně, pokračuje přes Kazachstán, Uzbekistán a Turkmenistán, dále přes Kaspické moře, Ázerbájdžán, Gruzii a Turecko, a nakonec směřuje do Evropy. Nabízí pozemní propojení východní Asie s Evropou, které obchází delší námořní cesty.